Terjatuh cinta pulak..macam mana ni??

by: Safiah Sahak

Salam aku ucapkan buat kalian yang membaca artikel aku ni. Biarlah aku mulakan dengan serba sedikit tentang diri aku ni. Umur aku akhir 20-an dan masih lagi study di IPTA, insya-Allah setahun lagi saja pengajian aku tamat di peringkat ijazah kejuruteraan sistem komputer. Aku agak gempal dan sedang-sedang tinggi orangnya. Pada pandangan teman-teman serta famili aku cute dan mesra orangnya. Jadi kalian bolehlah gambarkan sedikit bagaimana rupaku.

Kisahnya terjadi bilamana aku ditimpa suatu perasaan yang bercampur-baur, ada resah ada takut ada sedikit gembira tapi lama kelamaan terbit rasa indah yang tak dapat aku gambarkan tapi bolehlah dihampir samakan dengan kesegaran bila mencium bunga-bunga wangi pada subuh hari dengan kabus dan udara bertiup sepoi-sepoi menampar pipi. Aku tak perasan sebenarnya bila aku dapat feel macam nie.

Perasaan yang menimpa aku kini akibat dari seorang hamba Allah dari kaum Adam yang mempunyai seraut wajah yang bersih,tenang dan senantiasa kemas dari segi penampilan diri. Aduh pening aku kerna ketika ini ‘dia’ ada berhampiran dengan aku..sabar je la. Kuat lagi IMAN aku ni. Tapi kalian jangan terkejut dengan umurnya…walaupun masih bujang. Orang selalu akan memberi gelaran bujang tua atau bujang terlajak. Umur ‘dia’ sudahpun mencecah 52 tahun dan rambut pun dah ada jalur-jalur putih. Pada asalnya aku sangkakan semua staf di sini sudah berkahwin kerna semua sudahpun berumur dan kebanyakkannya lebih tua dari aku. Oh ya sebelum aku mencoret lebih panjang lagi, aku sekarang sedang menjalani latihan praktikal di pejabat kerajaan bahagian pengurusan korporat bermula hujung bulan 4 2007 (tahun ni lah) dan akan berakhir pada 6 julai 2007, insya-Allah. Aku sama department dengan ‘dia’ yang mana ‘dia’ salah seorang ketua unit di sini.

Aku tahu status ‘dia’ pun secara tidak langsung dari mulut seorang staf bawahan yang ketika itu sedang menasihati aku tentang jodoh dan kawin lambat. Aku tak pasti kenapa ‘dia’ masih lagi membujang hingga sekarang. Mudah-mudahan bukan kerana penyakit yang kronik, sedih pula aku bila kala memikirkan penyebabnya. Bila dah tahu status ‘dia’, mata aku ni asyik pula pantang nampak kelibatnya, mesti punya tengok sampai tak ada. Orang kata tatap kan? dasat betul perangai aku. Tak pernah aku pandang orang sebegitu rupa khasnya lelaki. Malu pun ada bila memikirkan apa aku buat ni.

Dari satu hari ke hari yang lain, hati ini gelisah tak tentu pasal pulak, hairan aku tapi bila ternampak kelibat ‘dia’, lega pulak hati ni, lagilah aku hairan. Akhirnya timbul satu desakan dalam hati aku untuk mengatakan aku terpikat sangat dengan ‘dia’, dan dengan spontan aku berdoa ke hadrat ILAHI moga dipertemukan jodoh dengan ‘dia’ pada ketika itu juga. Mungkin ini perasaan CINTA PANDANG PERTAMA buat aku. Apa yang aku harapkan kini adalah berserah kepada yang MAHA ESA. Jika ‘dia’ ditakdirkan tuhan jodohku, SYUKUR ke hadrat Ilahi aku panjatkan tetapi jika bukan jodohku, aku tetap berpegang JODOH, AJAL dan MAUT DI TANGAN ALLAH SWT.

Tinggalkan Pesan anda

